Capsule wardrobe

 
I julas var jag så trött på att ha fulla garderober men inget att ta på mig. Seriöst! Fem garderober till bredden fyllda med kläder.
Samtidigt hade ju även den enorma flyktingströmmen kommit hit till Sverige och jag engagerade mig genom att köpa kläder, mat, hygienartiklar och åka och lämna på olika boenden runt om i Stockholm. Jag och min fästman ställde även upp som chaufförer och körde flyktingar till och från boenden. Jag hade även engagerat mig genom att hjälpa till i moskén på Söder där de behövde hjälp. Varför det blev moskén var helt enkelt att de var lättast att få tag i, frälsningarmén var under all kritik och alla andra hjälporganisationer var inte intresserade medan privatpersonerna engagerade sig flitigt. Helt sjukt.
 
MEN i alla fall så snubblade jag över en kväll något som heter capsule wardrobe. Jag blev nyfiken och började läsa på. För er som inte vet så är capsule wardrobe en minigarderob med varierade plagg som du ÄLSKAR att bära och som byts ut från säsong till säsong. De varierade plaggen är dock begränsade till 37 stycken per säsong. Det kan låta lite men när man vant sig blir det en hel del. Säsongerna blir vinter (december-februari), vår (mars-maj), sommar (juni-augusti) och höst (september-november).
 
Jag var så trött på att ha överfulla garderober och den här hemska överflöden man vältrade sig i när man precis träffat personer som fått lämna allt, ja då kändes det ännu mer omotiverat att ha så mycket. Det fanns ju faktiskt kläder i min garderob jag inte använt på länge och vissa saker med handen på hjärtat som jag inte trivdes att ha på mig även ifall jag försökte bevisa mig själv motsatsen länge. Typ... "Jag kommer visst komma i de där byxorna någon gång" eller "Det kan bli på modet igen med snorgrönt så då vill jag ju inte stå där tomhänt". Sanningen är att: 
1. Jag kan mycket väl komma i de där byxorna någon gång men har de hängt där ett år så är det väl bättre att någon annan får användning för dem än att de ska hänga i min garderob. När jag väl kommit ner i vikt så får jag väl köpa nya, är det hela världen? Tror ju rätt säkert med tanke på att jag har fast inkomst att jag kommer ha råd med det...
2. Om nu snorgrönt kommer tillbaka på modet igen så kommer varenda kedja ha den färgen för det lustiga med mode är att det görs nytt så andra kan köpa det. Och vill man vara originell så finns det fantastiska vintagekläder för det ändamålet, men jag som inte har vintage som stil finner det inte nödvändigt att gå och nödhålla på en tröja som är snorgrön. OK nu har jag ingen tröja eller något annat för den delen heller som är snorgrönt just saying...
 
Så det jag gjorde var att tömma hela min garderob. Verkligen bokstavligt talat. Hela garderoben ut, inte plagg för plagg utan allt på en gång ut. Det tog två dagar att gå igenom den vill jag lova. Jag följde dessa kategorier:
 
1. De klädesplagg JAG ÄÄÄÄLSKAR och skulle kunna ha på mig NU åkte tillbaka in i garderoben igen. De är så klart värda att få hänga där.
2. En kanske hög. I den här högen får alla plagg som inte känns helt rätt, det kan vara färgen, passformen, jag betalade massor för den men använder den inte, sentimentala värderingar till ett plagg osv. Jag la alla såna plagg i en låda och ställde ner i förrådet. Har jag inte varit där och pillat och dragit ut något innan min säsong är över så ska det bort, välgörenhet eller slänga (vilket jag gjorde ganska omgående insåg jag).
3. En hög med absolut inte! Ni förstår själva att detta gäller urtvättade plagg, plagg som sitter illa, är obekväma med mera med mera. Skänk bort, byt med en kompis eller sälj för att få in lite mer pengar. 
4. Säsongbaserat. Allt som du nu ÄLSKAR men inser att t.ex. vinterparkasen gör sig inte lämplig på sommaren så packa ner den och förvara den i förrådet så länge tills vintersäsongen kommer. 
 
Jag tog därefter tag i min skogarderob också, där åtta par skor fick åka ner i St Erikshjälpens stora klädinsamlingslådor. Därefter var det dags att ta sig en titt på de plagg som nu hängde i garderoben och var säsongsbaserade. Jag får bara ha 37 plagg. Alltså det som räknas in än byxor, kjolar, klänningar, toppar, koftor, kavajer, linnen och skor. Allt tillsammans får bara var 37 stycken. Ytterkläder, träningskläder, myskläder, underkläder, badkläder, accessoarer, sjalar, tights, strumpbyxor och liknande räknas inte in. De kläder som blir över, som sagt ställ undan och plocka fram dem nästa säsong.
 
Börja om ni är sugna. Mer info kommer inom kort...
 
Bild lånad härifrån


Kommentarer
Postat av: Angelix

Bara så du är nöjd så låter det ju bra

Svar: Ja det är ju viktigt att jag är nöjd :)
Sandiiebelle

2016-08-29 @ 21:50:56
URL: http://www.devote.se/Angelix
Postat av: Julia Svensson

Så kul att läsa!!

Svar: Vad roligt att du tycker det :)
Sandiiebelle

2016-08-29 @ 22:31:44
URL: http://juliasvenssons.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Sandiiebelle

En tjej med huvudet på skaft som gillar en väldig blandning av mode, inredning, spiritualitet, dans, musik och att diskutera världsproblem. Ni får helt enkelt se det mesta.




RSS 2.0